Weer veilig naar kantoor? Zo gaan we dat doen!

De tijd en locatie van ons werk leek tot maart 2020 vanzelfsprekend, maar dat is inmiddels wel veranderd. Door de coronacrisis zijn we gewend geraakt aan een nieuwe manier van werken: het is tijd voor hybride werken.

Want gelukkig mogen we weer langzaamaan terug naar kantoor! Alhoewel we de gemakken en efficiëntie van thuiswerken hebben ontdekt, zullen werknemers nog steeds graag naar kantoor gaan om elkaar te ontmoeten, om te vergaderen en voor brainstormsessies en creatieve processen. Maar ook voor persoonlijke één-op-één gesprekken (bijvoorbeeld een HR-medewerker die nieuwe kandidaten aan moet nemen of een afdelingsmanager die een beoordelingsgesprek voert) zal de kantoorruimte nog gewenst zijn.

Laat dit je werkgever lezen!

Wil jij ook na de crisis standaard (gedeeltelijk) thuiswerken? Tussen de 40 en 60 procent van de door corona gedwongen thuiswerkers geeft aan ook na de crisis vaker thuis te willen werken dan voor de uitbraak. De voorkeur gaat hierbij uit naar 1 tot 3 dagen per week thuiswerken.

Voor veel bedrijven is dit een grote stap. Toch heeft de combinatie van thuiswerken en op kantoor werken veel voordelen wanneer u het in goede banen leidt. In dit artikel bieden wij informatie over hybride werken en de uitdagingen van een coronaproof kantoor.

Wat is hybride werken?

Een hybride werkcultuur houdt in dat werknemers de locatie waar het werk plaatsvindt flexibel kunnen kiezen. De werklocatiekeuze wordt bepaald door de aard van de activiteit en gemaakt op basis van functionaliteit, effectiviteit, menselijkheid, plezier en – in ieder geval voor de duur van de coronacrisis – gezondheid. In hybride culturen is het kantoorgebouw in principe alleen nog noodzakelijk voor activiteiten waarbij de fysieke aanwezigheid van meerdere collega’s tegelijkertijd vereist is. In de praktijk betekent dit dat werkzaamheden deels op kantoor en deels vanuit huis worden uitgevoerd.

Deze nieuwe manier van werken, vraagt ook om een nieuwe manier van communicatie en leiding geven. Er dient een nieuwe balans tussen thuis- en kantoorwerken te worden gevonden. Faciliteer flexibiliteit, maak een communicatie-ritme en houd rekening met ieders persoonlijke voorkeuren en omstandigheden. Een goedwerkende structuur biedt iedereen vervolgens de vrijheid om naar eigen mogelijkheden en behoeften te werken. Maar hoe creëer je die hybride werkcultuur precies?

Op kantoor in een anderhalvemetersamenleving

We mogen weer terug naar kantoor, maar wel met een aantal basisregels  om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Werkgevers willen hun werknemers uiteraard een veilige werkomgeving bieden waarin rekening wordt gehouden met de gevolgen van het coronavirus en de impact van de anderhalvemetersamenleving. Hoe pak je dat aan? Veel bedrijven zullen hier het afgelopen jaar al mee bezig zijn geweest, maar er zijn ook genoeg bedrijven die nog wel wat puntjes op de i kunnen gebruiken. Het coronaproof inrichten van de werkomgeving is het halve werk, maar dan begint het eigenlijk pas.

Beloon flexibiliteit en geef aandacht aan mentale fitheid!

Mentale fitheid is net zo belangrijk als een goede werkhouding, maar de coronacrisis kan een grote impact hebben op de mentale gezondheid van werknemers. Doordat werk is weggevallen of juist enorm toegenomen of doordat het dagelijks contact met collega’s wordt gemist. Naast dagelijkse zorgen of irritaties, ervaren veel werknemers onzekerheid of angst voor het virus of de toekomst van hun werk. Ook nu het virus langzaam op z’n retour lijkt te zijn. Als werkgever kun je waarschijnlijk niet alle zorgen en ongemakken wegnemen, maar u kunt wel houvast en steun bieden door gevoelens van onzekerheid en angst serieus nemen.

Daarnaast is het van belang om met elkaar in gesprek te blijven en op zoek te gaan naar een nieuw werkbaar communicatiemanier en werkritme. Zeker als sommige collega’s meer op kantoor gaan werken dan anderen! Spreek met elkaar af binnen hoeveel tijd er op iets gereageerd moet worden; maak per medium (WhatsApp, mail, Slack, Trello, etc.) een onderscheid. Zo kunnen hoofd- en bijzaken ook op afstand goed gescheiden worden en kunnen werknemers hun eigen tijd flexibeler indelen. In hybride werkculturen laten werknemers betrokkenheid zien door output, resultaten, ideeën en persoonlijk contact met collega’s in plaats van ‘werken om het werken’. Zorg dus dat je manieren vindt waarop dit (online) zichtbaar is voor alle betrokkenen.

Naast de praktische maatregelen, spelen dus ook andere factoren mee bij een veilige werkomgeving. Inmiddels weten we dat de wijzigingen in onze manier van werken van een tijdelijke oplossing naar een structurele verandering schuiven. Het kan zijn dat er groot aanpassingsvermogen nodig is van jouw werknemers in het werkproces. Bij Paagman zijn we van alle markten thuis. Wij bieden niet alleen oplossingen voor de (thuis)werkplek, maar hebben net zo veel aandacht voor ontspanning en ontwikkeling. Ben jij na al die (thuis)werkstress ook toe aan een stukje geestelijke gezondheid en voedsel voor de geest? Ook dan ben je bij Paagman aan het juiste adres. Wij staan klaar voor je!

En wil je meer tips over thuiswerken? Lees dan dit artikel!

Tags bij dit verhaal
Geschreven door
Meer van Britt

Haal je reading challenge met deze boeken

Doe jij dit jaar een reading challenge? Een reading challenge kan je...
Lees verder