Thuiswerktips die thuis echt werken!

Ben jij vanwege het coronavirus ook noodgedwongen thuis aan het werk? Voor de één vergt dat minder aanpassingen dan voor de ander. Wij delen de tips waar je écht wat aan hebt!

Omdenken via Paagman.nl

Want het is even omschakelen en aanpassen, maar wie weet kan het je uiteindelijk ook nieuwe gewoontes opleveren. Probeer een mogelijkheid van dit probleem te maken. Berthold Gunster roept al langer op tot omdenken. Omdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.

Thuiswerktips die thuis echt werken!

1. Zorg voor een effectief schema. Soms is een simpele to-do lijst al genoeg, maar een duidelijke planning werkt nóg beter.

2. Doe alsof je naar kantoor gaat. Richt één plek van je huis – een bureau, de eetkamertafel of zelfs een aparte werkruimte – in alsof het je kantoor is. En sta elke dag om dezelfde tijd op, kleed je aan, poets je tanden en ontbijt volgens je normale schema.

3. Bescherm je werktijd. Nu je niet meer de kantoordeur achter je dicht kunt trekken en je werk voor de volgende dag kunt laten, moet je nog duidelijker tegen jezelf zijn wanneer je werkt en wanneer niet. Zoek uit wanneer je het meest productief bent en zorg dat je juist op die momenten werkt.

4. Werk je normaliter in een team? Het is belangrijk dat je het contact niet verliest en snel kunt blijven schakelen met elkaar. Check regelmatig met elkaar in via apps als Microsoft Teams of Google Hangouts. Of installeer Slack om snelle communicatie via berichten te onderhouden. Start de ochtend samen en neem de dag door: hoe ziet ieders to do list voor de dag eruit?

5. Gun jezelf af en toe ook de vrijheden van thuiswerken. Het is oké als het soms niet lukt. De boog kan niet altijd gespannen zijn en daar moeten we zeker in deze tijden ook begrip voor hebben.

Thuiswerken tijdens het coronavirus

Nu kan je denken, allemaal leuk en aardig deze tips. Maar het thuiswerken door het coronavirus is toch wel écht van een andere orde dan een ‘standaard thuiswerkdagje’. Maar wat gebeurt er als je na een week of twee nog steeds niet op kantoor bent? Een ding is zeker: Geen reistijd en geen files. Maar ook andere onderdelen van het ‘normale’ kantoorleven zullen veranderen. Hier een aantal bonustips om het thuiswerken qua schema en structuur zo goed mogelijk in te richten.

1. Plan werkblokken van maximaal 2 uur. Neem daarna een pauze van 5 minuten.

2. Ben je met huisgenoten thuis aan het werk? Plan de lunch gezamenlijk – zo leid je elkaar niet af, maar neem je wel even de tijd voor een pauze.

3. Heb je een vrije dag? Zet deze duidelijk in je agenda en zet je afwezigheidsassistent in je mail aan.

4. Wil je een afspraak inplannen? Omdat je minder makkelijk kunt schakelen met je collega’s of externe partijen is het nu nog meer van belang dat je duidelijk in de uitnodiging zet waar de afspraak over gaat en hoe lang je wilt vergaderen.

5. Zet bij iedere vergadering met je team een vast agendapunt op de agenda waarin jullie het thuiswerken en de afspraken evalueren en zo nodig bijsturen.

Tags bij dit verhaal
Geschreven door
Meer van Britt

Hulp nodig voor Den Haag kiest het beste boek van 2017?

De hele maand januari nodigen wij alle lezers in Den Haag uit...
Lees verder