Mediteren kun je leren (met deze boeken)

Mediteren en zen zijn klinkt misschien een beetje zweverig. Als je het nog nooit hebt gedaan is de kans ook klein dat je er überhaupt de voordelen van inziet. Het gaat namelijk niet alleen om een rustmomentje van een paar minuten, maar een vaardigheid die je mee kunt nemen in de rest van je dag (en leven).

Er zijn verschillende vormen van mediteren en zen worden. Uiteindelijk hebben ze wel bijna allemaal hetzelfde doel: meer grip krijgen op je gedachten, meer rust brengen in je dagelijkse leven en af en toe een rem kunnen zetten op de snelwegen in je hoofd om zo een meer heldere blik te krijgen en je verder te helpen je doelen te bereiken.

Misschien denk je bij mediteren aan wierook, oceaangeluiden en zacht zoemen. Je hoeft echter niet bij een boeddhistische beweging aan te sluiten om zen te kunnen worden. Er zijn onlangs een aantal boeken uitgebracht die helemaal passen bij de tijd waarin we nu leven; in een toch ietwat gekke wereld die nooit stilstaat, waarin we alles graag snel en praktisch aanpakken, en nog een beetje nuchter ook als het kan. Als je af en toe overspoeld wordt door alles dat om je heen gebeurt (ja, wie niet eigenlijk?), neem dan eens de eerste (voorzichtige) stap naar mediteren, bijvoorbeeld door een van deze boeken te lezen.

De sofrologiemethode – Florence Parot

Bestel via paagman.nl

Sofrologie wordt ook wel “het nieuwe mindfulness” genoemd. Deze methode voor stressmanagement en zelfontwikkeling maakt net als mindfulness gebruik van meditatie en bodyscans, maar daarnaast ook van fysieke oefeningen en geleide visualisaties. Door de stapsgewijze oefeningen wordt het mediteren als makkelijker ervaren dan bij mindfulness. De basis van sofrologie ligt in de medische wetenschap, waardoor er veel bewezen effecten zijn: meer energie, een betere focus, emotionele veerkracht, minder stress en angst, meer zelfvertrouwen en een betere nachtrust.

Rust vinden in een wereld die maar doordraait – Magnus Fridh

Bestel via paagman.nl

De wereld kun je niet zomaar veranderen, maar met dit boek van de Zweedse meditatie- en yogadocent Magnus Fridh kun je toch rust vinden in de chaos. Dit boek is een gids vol praktische adviezen om de pauzeknop van het leven te vinden. Hoe? Door elke dag stiltemomenten in te bouwen. Fridh legt je beknopt en duidelijk uit waarom dit zo belangrijk is en hoe je dat precies doet.

Het no-nonsense meditatieboek – Steven Laureys

Bestel via paagman.nl

Topneuroloog Steven Laureys voert al jaren onderzoek naar de effecten van meditatie op de hersenen. Hij plaatste het het brein van meditatie-expert Matthieu Riccard onder zijn scanner. De resultaten waren spectaculair: Riccard wist zijn gedachtestroom op commando nagenoeg helemaal stil te leggen. Met dit boek krijg je meer inzicht op de werking van meditatie en de effecten die het heeft. Daarnaast kun je zelf aan de slag met toegankelijke oefeningen.

Niksen – Olga Mecking

Bestel via paagman.nl

In Niksen licht Olga Mecking de internationale hype over Hollands niksen toe. In een wereld die verwacht dat we constant output leveren, is niksen – de kunst van het niets doen – moeilijker dan het klinkt. Olga Mecking laat met humor en inzicht zien hoe we meer kunnen luieren en dat nu even niets ons creatiever en gelukkiger maakt. Het boek staat boordevol tips en grappige anekdotes en is onderbouwd met meningen van experts.

Zenles in een wereld vol lawaai – Charly Lownoise

Bestel via paagman.nl

De Haagse dj Charly Lownoise, oftewel Ramon Roelofs, legt in Zenles uit hoe hij rust vindt in een leven vol harde muziek. Zijn leven bestaat uit bestaat uit lange dagen en veel optredens. Hij kwam tot rust toen hij in aanraking kwam met zen en meditatie. Dj is hij gebleven, maar met meer aandacht voor de spirituele kant van het leven. In dit boek vertelt hij over zijn pad en geeft hij de lezer levenslessen mee.

Het wonder van mindfulness – Thich Nhat Hanh

Bestel via paagman.nl

De ondertitel van dit boek zegt het al; dit is de klassieke meditatiegids. In dit boek geeft zenmeester Thich Nhat Hanh praktische aanwijzingen en oefeningen om kalmte en gemoedsrust te vinden. Zelfs simpele handelingen, zoals theedrinken of een avondwandeling maken, kunnen krachtige oefeningen vormen voor innerlijke rust. Via mindfulness leer je om jezelf te verbinden met het hier en nu en zowel jezelf als de wereld om je heen beter te begrijpen.

Begin hier en nu – Bhante Gunaratana

Bestel via paagman.nl

Je kunt natuurlijk ook beginnen bij de bestverkopende auteur over mindfulness. Bhante Gunaratana geeft je met dit boek niet alleen de tools die je nodig hebt om te beginnen met mediteren; het geeft je ook de tools om ermee door te gaan als het moeilijk wordt. In de heldere en duidelijke stijl die kenmerkend is voor de auteur, tonen de teksten hoe je mindfulness op praktische wijze kunt integreren in het dagelijkse leven.

Tags bij dit verhaal
Geschreven door
Meer van Hilke

Zo kom je van je berg leesvoer af!

Een tijdje terug kwam ik, al scrollend door Instagram, een bericht tegen...
Lees verder