Krijg GRIP op je week met deze tips!

Logischer, efficiënter en doelgerichter werken. We willen het allemaal, maar het klinkt onmogelijk. De dagelijkse taken en sleur nemen namelijk al zo veel tijd en aandacht in beslag dat we het structureel aanpakken van onze problemen opzij schuiven. Rick Pastoor vond het tijd om deze strijd aan te pakken en schreef er zijn boek GRIP over.

Aangezien alle kleine beetjes helpen, geeft Rick Pastoor hier alvast vier van zijn tips. Met deze tips kan je vandaag nog aan de slag en krijg je zo grip op je week!

Bestel Grip eenvoudig en snel via Paagman.nl

1. Je agenda is heilig.

Het meest krachtige idee uit GRIP is dat je zichtbaar maakt hoe druk je bent. Doordat je agenda eindig is (in tegenstelling tot onze takenlijsten) lopen we gelijk tegen onze beperkingen aan, met het grote verschil dat we vooraf keuzes maken over wat het meest belangrijk is, in plaats van dat we achter de feiten aanlopen. Begin dus met vanaf nu je agenda écht leidend te laten zijn en zorg er niet alleen voor dat je afspraken netjes zijn ingepland, maar reserveer ook reis-, voorbereidings- en verwerkingstijd in je agenda. Let er goed op dat je agenda daadwerkelijk klopt en haal afspraken die niet doorgaan en taken die je niet doet er meteen uit. Je nieuwe agenda-indeling helpt je om elke week zo productief en effectief te zijn. Want het belangrijkste: reserveer blokken tijd voor je werk!

Niets belangrijker dan je tijd goed inzetten én continu blijven leren. GRIP biedt op beide fronten waardevolle inzichten.

– Wouter Kolk, CEO Albert Heijn

2. Bewaar nooit meer iets in je hoofd.

Wil je minder stress en meer rust in je hoofd? Zorg dan voor een betrouwbare takenlijst. Daar zet je niet alleen je werkdingen op, maar letterlijk alles wat je te binnenschiet wat er nog moet gebeuren. En een belangrijke tip om ervoor te zorgen dat je die taken ook daadwerkelijk uitvoert: zorg dat elke taak een werkwoord bevat. Dan is je taak een actie, en vergroot je enorm je kans op succes.

Mijn persoonlijke streven is: efficiënter werken zodat ik mínder hoef te werken – en daar helpt GRIP zeker bij. Ik gun iedereen om me heen hetzelfde gevoel van overzicht en rust.

– Bram de Wijs, online filmmaker

3. Reserveer tijd voor e-mail.

We besteden allemaal teveel tijd aan e-mail (vindt bijna iedereen). Ik geef daarom op het eerste gezicht een tegenstrijdig advies: reserveer bewust tijd voor e-mail (weet je nog, in die agenda die heilig is). Zo kom je er écht aan toe, en kun je het op alle andere momenten loslaten. En dan kun je je richten op je écht belangrijke werk. Want de realiteit is dat die e-mails heel vaak niets te maken hebben met jouw belangrijkste werk, maar het gaat om verzoeken en vragen van anderen. En die zijn belangrijk, maar kunnen ook een grote belemmering vormen om aan je echte werk toe te komen. Daarom: plan tijd voor e-mail, om die met aandacht te verwerken.

GRIP heeft een unieke insteek: het neemt je bij de hand, maar gaat ook verrassend de diepte in.

– Kristel Moedt, Head of People & Culture, Tony’s Chocolonely

4. Reserveer tijd voor een wekelijkse reflectie.

Dit klinkt ingewikkeld, maar hoeft het helemaal niet te zijn. Je kunt supereenvoudig beginnen door jezelf deze twee vragen te stellen: hoe ging het de afgelopen week? En wat zijn de drie dingen die ik de komende week voor elkaar wil krijgen? De antwoorden op die vragen helpen je om de juiste blokken in je agenda te reserveren, voor de komende week.

Dus: krijg meer overzicht en slagkracht door je agenda, takenlijst en e-mail slim in te zetten. Jezelf verrijken doe je namelijk door de boel slimmer aan te pakken, en juist niet door alleen maar harder en harder te gaan werken. Nieuwsgierig geworden hoe je ook grip op je jaar en grip op je leven kunt krijgen? Bestel Rick Pastoors boek GRIP eenvoudig via onze website of in een van onze winkels.

Geschreven door
Meer van Redactie Paagmag

Minimalisme-trend: Mag het ietsje minder zijn?

Tekst: Judith van Ankeren Een groot huis met inloopkasten en een kookeiland,...
Lees verder