4 tips waardoor kinderen met plezier lezen

Tekst door Ontwerpen in de klas – Jarah de Weerdt (leerkracht) en Els Kok (ontwerper)

Goed kunnen lezen is ontzettend belangrijk voor kinderen. Door te lezen ontwikkel je je creativiteit. Ook kun je meer te weten komen over andermans gevoelens en gedachten, en dat is belangrijk voor de ontwikkeling van empathie. Lezen ontwikkelt je denken – op elke leeftijd.

Van 22 januari tot en met 1 februari is het weer tijd voor de jaarlijkse Nationale Voorleesdagen 2020, want voorlezen maakt je leuker! Tijdens het Nationale Voorleesontbijt op woensdag 22 januari 2020, leest iedereen voor uit Het Prentenboek van het Jaar Moppereend. Het belangrijkste criterium bij het kiezen van het Prentenboek van het Jaar is dat het boek, naast een goed verhaal en aantrekkelijke illustraties, voldoende aanknopingspunten biedt voor interactie met peuters en kleuters voor verwerking in hun spel. Het doel van de Nationale Voorleesdagen is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Hoe kun je zorgen dat kinderen plezier krijgen in lezen?

1. Lees voor

Voorlezen is dé manier om van kinderen lezers te maken. Bij peuters en kleuters is voorlezen vaak vanzelfsprekend. Maar wist je dat ook oudere kinderen het fijn vinden om voorgelezen te worden? Uit onderzoek blijkt dat zij, net als jongere kinderen, volop profiteren in de taalontwikkeling. Bovendien krijgen ze door het voorlezen meer zin om zelf te gaan lezen.

2. Leef je in

Bestel Moppereend via Paagman.nl

Speel in op de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en laat ze meevoelen met de hoofdpersoon. ‘Eend was mopperig. Ze had niemand om mee te spelen. Een klein grijs wolkje verscheen boven haar hoofd en volgde haar overal.’ Ga samen in gesprek: Ben jij ook weleens mopperig? Hoe voel jij je als je niemand hebt om mee te spelen? Mopper samen mee met eend. Groeit jouw grijze wolkje ook? Zullen we samen ontdekken hoe het verder gaat met eend? Een mooie start om Prentenboek van het Jaar 2020 Moppereend van Joyce Dunbar & Petr Horáček voor te lezen.

3. Sluit aan bij interesses

Bestel Superjuffie in de soep via Paagman.nl

Zorg ervoor dat een boek aansluit bij de interesse van kinderen, zodat een verhaal ertoe doet. Neem Superjuffie in de soep van Janneke Schotveld. Banjo de bruinvis raakt verstrikt in een oud vissersnet en dreigt te stikken. Veel kinderen zijn erg begaan met dieren. Natuurlijk willen ze weten of het Superjuffie lukt om Banjo te redden.

4. Help de hoofdpersoon

Kinderen staan vaak te springen om iemand te helpen en problemen op te lossen. Hoe kunnen wij Superjuffie helpen om de plastic soep tegen te gaan? Hoe kunnen we zélf zorgen voor minder plastic afval? Ga praktisch aan de slag en kijk hoeveel plastic afval jij hebt. Verzin en teken ideeën om te zorgen voor alternatieven.

Bestel Maar eerst ving ik een monster via Paagman.nl

In het nieuwe prentenboek Maar eerst ving ik een monster van Tjibbe Veldkamp & Kees de Boer is de hoofdpersoon een kind dat zijn ouder weet te overtuigen om telkens nét iets langer voor te blijven lezen. Herkenbaar voor zowel kinderen als volwassenen. ‘Dit is een kort verhaal. Jij ging slapen. En toen was het verhaaltje alweer uit. Ja, maar eerst ving ik een monster…’

Hoe kunnen wij helpen met monsters vangen? Deze inspiratiekaarten helpen om veel verschillende oplossingen te verzinnen. Pak telkens één inspiratiekaart en vul het personage in op de stippellijn. Wat zou … doen? Kinderen oefenen zo ook het probleemoplossend denken. Handig! Ben of ken je een kleuterleerkracht? Bij dit boek is een mooi project verkrijgbaar.

En tot slot: hoe kunnen we Moppereend (en onszelf 😊) helpen om minder mopperig te worden? Ontwerp iets waar je blij van wordt als je je mopperig voelt. Maak je ideeën van knutsel- en kosteloos materiaal. Probeer de oplossingen daarna uit.

Tags bij dit verhaal
,
Geschreven door
Meer van Redactie Paagmag

Zonder rugpijn thuiswerken met BackJoy

Tekst via Boostyourhealth.nl In deze tijd werken veel mensen thuis. Een goede...
Lees verder