Alles in huis om je fitnessdoelen (nu echt) te behalen

Voor iedereen die tijdens deze crisis niet is aangekomen: vertel me alsjeblieft je geheim! Voor iedereen die wat hulp kan gebruiken om fitter te worden: lees snel verder.

Stap 1

Bestel via paagman.nl

Als het op fit worden aankomt en je staat op het punt om je eerste stap te zetten in dit avontuur, weet dan dat al het begin moeilijk is. Gelukkig leven we in 2020 en is het aanbod van fitness-inspiratie eerder overweldigend dan schaars. Dus waar te beginnen? Een plan maken is altijd een goed idee. Schrijf voor jezelf op wat je doel is. Misschien wil je fit genoeg worden om een bepaalde afstand te rennen. Misschien wil je sterkere armen of simpelweg wat kilo’s kwijtraken. Begin dus met goed nadenken over wat je wilt en schrijf het voor jezelf op, bijvoorbeeld in dit mooie notitieboekje. Hou hier ook je voortgang in bij en alle lessen die je onderweg leerde. Om het jezelf iets makkelijker te maken, kun je ook kiezen voor deze Feeling Fantastic Fitness Sheets. Deze zijn speciaal gemaakt voor mensen die hun fitnessdoelen en voortgang bij willen houden.

Bestel via paagman.nl

Als je echt vanaf nul begint, probeer dan eerst deze 30 dagen fitness challenge van DOIY. Je hoeft dan zelf niet op te zoeken welke oefeningen je moet doen en hoe vaak, wanneer etc. Je pakt simpelweg elke dag een nieuwe opdracht van deze challenge. Op deze manier kun je erachter komen wat je allemaal kunt en leuk vindt als het op fitness aankomt.

Maak het leuk

Bestel via paagman.nl

Over leuk vinden gesproken: om iets vol te kunnen houden dat zwaar is, moet je het leuk maken voor jezelf. Dat gaat voor de een wat makkelijker dan de ander. Om te beginnen is het goed om te weten welke sport je leuk vindt. Is dat crossfit, zumba, fietsen, boksen, yoga, wandelen of bootcampen? Ga voor jezelf op onderzoek uit. Denk je nu: “Ja, leuk hoor, dankjewel, maar hoe gaat dat dan met Corona?” Weet dan dat van bijna elke sport wel een filmpje op YouTube staat. Type: Home workout in en je kunt kilometers scrollen. Daarnaast zijn er ook al veel sportscholen en verenigingen die buiten lessen aanbieden. Een andere manier om sporten leuker te maken is door alles mooi aan te kleden. Beginnend bij jezelf. Niets motiveert meer om te sporten dan een nieuwe sportoutfit. Maar ook een vrolijk yogamatje kan wonderen doen, zoals deze van DOIY. Als je dan toch je buikspierkwartiertje moet doen, dan het liefst op een vrolijk matje.

Abs are made in the kitchen

Bestel via paagman.nl

Je kunt natuurlijk sporten alsof je leven ervan afhangt, maar als je je lijf vervolgens niet goed voedt is de kans op resultaat vele malen kleiner. Wil je dus dat al jouw moeite ook echt zijn vruchten afwerpt, maak van koken dan ook een sport. Het belangrijkste om te weten als het op afvallen aankomt is dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt en tegelijkertijd genoeg proteïne binnenkrijgt. Aangezien ik geen dokter ben is van mij advies aannemen geen goed idee, maar ik kan wel (kook)boeken aanraden van mensen die er wel degelijk (gezond) verstand van hebben. Zoals dit boek uit 2018 van Tom Barten, de bedenker van Personal Body Plan, een no-nonsense aanpak die al vele mensen in Nederland heeft geholpen hun doel te bereiken. Als je al een beetje weet wat je lichaam nodig heeft, maar de inspiratie voor nieuwe recepten ontbreekt, dan is High Protein van Hannah Vreugdenhil een aanrader. Daarnaast kun je je ook in gaan lezen over bijvoorbeeld intermitted fasting. Dit is een dieet waarbij je het grootste deel van de dag aan het vasten bent. Dit boek van Nanneke Schreurs kan je hier alles over leren. Het kan ook zijn dat het keto dieet, waarbij je geen calorieën telt, maar zo weinig mogelijk koolhydraten binnenkrijgt, meer iets voor jou is. Amy Ramos legt het haarfijn uit in haar boek ‘Het Keto dieet compleet’.

Bestel via paagman.nl

Ten slotte, voordat je de keuken weer verlaat: vergeet niet om voldoende water te drinken, zeker als je er ook nog flink bij sport. Mocht je hier nog moeite mee hebben, of het af en toe vergeten, dan kan deze herbruikbare waterfles met duidelijke reminder een oplossing zijn.

Word je eigen fitness-guru

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat werkt voor jou. Om daarachter te komen kun je jezelf in gaan lezen over het menselijk lichaam, voeding en sport. Misschien verzin je wel je eigen dieet. Hiervoor is het natuurlijk wel van belang om zoveel mogelijk kennis op te doen, bijvoorbeeld met dit boekenlijstje.

Vet belangrijk – Mariëtte Boon

bestel via paagman.nl

Een aanrader voor iedereen die soms door de influencers de wetenschap niet meer ziet. In Vet Belangrijk gaan artsen Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum in op alle fabels en feiten omtrent ons lichaamsvet. Ze behandelen de laatste wetenschappelijke inzichten over vet en (over)gewicht en brengen de vele factoren in kaart die hierop van invloed zijn: van slaap tot stress en van erfelijke aanleg tot medicijngebruik en talloze andere ‘verborgen dikmakers’.

Hiit for fit – Annelies de Groef

Bestel via paagman.nl

Wil jij je doelen behalen, maar niet urenlang trainen? Dan is HIIT (High Intensity Interval Training) wat voor jou. Wekelijks sta je drie keer twintig minuten te zweten. Geen tijd is dus geen excuus meer met dit boek van Annelies de Groef.

Meal prep plan – Sally O’Neil

Bestel via paagman.nl

Heb je wel eens van mealpreppen gehoord? Het is iets waar veel (top)sporters van maken. Je maakt aan het begin van de week je eten voor de hele week. Dit bespaart je niet alleen tijd, het zorgt er ook voor dat je minder snel afwijkt van je dieet. Dit boek legt je uit hoe je dit het beste aanpakt.

Intuïtief eten – Sharon Numan

Bestel via paagman.nl

Zijn strikte diëten niet aan jou besteed, maar wil je jouw band met eten toch verbeteren? Dit boek van Sharon Numan leert je hoe je intuïtief eten toe kunt passen in je leven. Verlos jezelf van emotioneel eten, schuldgevoelens en slechte eetgewoonten. Leer om echt te genieten van je eten en vanzelfsprekend gezonde keuzes te maken.

Fitness als medicijn – Yves Devos

Bestel via paagman.nl

Dit is geen fitnessboek, maar een gids met doelgerichte oefeningen om gezond en krachtig door het leven te gaan. In deze herwerkte uitgave van het succesvolle boek van Yves Devos staat trainen op jezelf of gewoon makkelijk thuis, in je woonkamer, centraal.

Geschreven door
Meer van Hilke

Welke literaire rebel ben jij? Doe de test!

De 85e Boekenweek staat in het teken van Rebellen & Dwarsdenkers. Niet...
Lees verder